Wekelijks op de dinsdag (21.00) een “Uitkijk Special”!
Deze zorgvuldig gecureerde filmavonden veranderen iedere twee maanden van thema. Vier totaal verschillende films, één overkoepelend thema: van Sexy Cinema tot Czech New Wave; niks is te gek tijdens de Uitkijk Specials. Laat je verrassen door titels waar je nooit eerder van hebt gehoord, en stap in het warme bad van je favoriete films.
Iedere zondag (21.00) vertoont De Uitkijk een prachtige Klassieker. Elke maand weer kiezen we het mooiste, ontroerendste of het meest choquerende uit de filmgeschiedenis om aan ons trouwe publiek te laten zien. Van Fritz Lang’s Metropolis tot Cleo 5 à 7 van Agnès Varda, en van The Shining van Stanley Kubrick tot Michelangelo Antonioni’s La Notte, je ziet ze allemaal voorbij komen bij de Zondagklassieker!
Maart - April
DEFINING DIAGNOSIS
In maart en april duiken we bij De Uitkijk dieper in het fenomeen van de diagnose. Iedereen zal op enig moment in zijn leven wel te maken krijgen met een stellen van een diagnose. Het stellen van een diagnose kan mensen helpen de zorg te vinden die ze nodig hebben. Maar vrijwel altijd gaat het ook gepaard met labels, generalisaties en stigma’s. Diagnoses hebben een grote invloed op ieders leven, zijn extreem cultuurgebonden en veranderen constant.
We vertonen een viertal films die elk op hun eigen manier omgaan met kwesties over mentale gezondheid.
Zo duiken we met TITICUT FOLLIES (1967) in de schrijnende manier waarop in de jaren 60 met gevangenen in een psychiatische inrichting werd omgegaan. Onder het mom van ‘behandeling en genezing’ worden de gevangen aan gruwelijke (martel)methoden onderworpen.
DE REGELS VAN MATTHIJS (2012) schetst een intiem portret van iemand met autisme die in zijn eigen woorden ‘buiten de samenleving staat’. Matthijs’ manier van kijken komt totaal niet overeen met die van de buitenwereld, wat geregeld voor conflictsituaties zorgt.
In John Cassavetes’ bejubelde meesterwerk A WOMAN UNDER THE INFLUENCE (1974) zien we de wereld door de ogen van een moeder wiens aftakelende mentale gezondheid voor grote problemen zorgt met de wereld om haar heen.
Ten slotte vertonen we BUT I’M A CHEERLEADER (1999), waarin een lesbische cheerleader naar een homogenezingskamp wordt gestuurd om haar van haar ‘ziekte’ te genezen.
Al deze films kenmerken zich door de aanwezigheid van mensen die zichzelf door hun diagnose in meer of mindere mate afgezonderd zien van de rest van de samenleving. Met deze diverse selectie aan films willen we een licht schijnen op groepen mensen die te veel te vaak onderbelicht blijven.