Wekelijks op de dinsdag (21.00) een “Uitkijk Special”!
Deze zorgvuldig gecureerde filmavonden veranderen iedere twee maanden van thema. Vier totaal verschillende films, één overkoepelend thema: van Sexy Cinema tot Czech New Wave; niks is te gek tijdens de Uitkijk Specials. Laat je verrassen door titels waar je nooit eerder van hebt gehoord, en stap in het warme bad van je favoriete films.
Iedere zondag (21.00) vertoont De Uitkijk een prachtige Klassieker. Elke maand weer kiezen we het mooiste, ontroerendste of het meest choquerende uit de filmgeschiedenis om aan ons trouwe publiek te laten zien. Van Fritz Lang’s Metropolis tot Cleo 5 à 7 van Agnès Varda, en van The Shining van Stanley Kubrick tot Michelangelo Antonioni’s La Notte, je ziet ze allemaal voorbij komen bij de Zondagklassieker!
JAN - FEB
BUITENBEENTJES: CAST OUT
In januari en februari zetten we bij De Uitkijk de schijnwerpers op hen die afwijken van de norm met onze nieuwe specials: BUITENBEENTJES: CAST OUT. In zes films verkennen we het lot van mensen die buiten de maatschappij vallen of zich er juist tegen verzetten. Van uitgestrekte woestijnen tot de straten van Noord-Amerikaanse steden, van verloren jongeren in China tot op de bruggen van Parijs: deze reeks biedt een universele kijk op marginalisering, maar altijd met een diep gevoel van sympathie en menselijke waardigheid. Een ode aan de dorpsgek, de outcast, de dwalende ziel!
Gummo (1997) en de documentaire Streetwise (1984) portretteren de alledaagsheid van het bestaan van mensen aan de rand van de samenleving. Een bestaan dat afwisselend huiveringwekkend en humoristisch is, wreed en ontroerend, dat zowel afschuw als compassie oproept.
Streetwise volgt een groep tieners die leeft van prostitutie, bedelen en diefstal in de straten van Seattle. Gummo creëert een mozaïek van het wanstaltige leven van arme, verveelde white-trash jeugd in Xenia, Ohio.
In Wanda (1970), The Lovers on the Bridge (1991) en Unknown Pleasures (2002) volgen we zielen die ronddwalen, die zoekende zijn. Geconfronteerd met een maatschappij waarin ze zichzelf niet thuis kunnen voelen, proberen ze hun eigen weg te vinden.
Zo creëert Barbara Loden in Wanda, haar eerste en enige film, een hardvochtig portret van een eigenzinnige vrouw die op een dwaalspoor belandt nadat haar relatie, familie en werk stuk zijn gelopen. In The Lovers on the Bridge volgen we hoe twee rondzwervende jongeren op de Pont Neuf - terwijl deze onder constructie staat - verblijf en liefde vinden. Filmmaker Jia Zhangke, wiens films in China verboden zijn, verbeeldt in Unknown Pleasures een verloren generatie van jongeren die op zoek zijn naar betekenis terwijl het kapitalisme gestaag alle lagen van de Chinese samenleving infiltreert.
Tot slot brengt de Tunesische film Wanderers of the Desert (1984) ons naar een afgelegen dorpje aan de rand van de woestijn waar kinderen nog nooit naar school zijn geweest en er een mysterieuze drang is onder de bewoners om de eeuwige woestijn af te dwalen. De aankomst van een docent in het dorp luidt het begin van een conflict tussen spiritualiteit en moderniteit.