Vrouwen van Suriname + Strijd op 16MM met panelgesprek
De panelleden Nadia Tilon en Kenneth Soeleman zijn beide ex-LOSON leden. Nadia is ook betrokken geweest bij de restauratie en heeft de muziek voor de film samengesteld.
Oema foe Sranan (Vrouwen van Suriname) is de eerste documentaire over Suriname gesproken in het Sranantongo in de jaren rond de onafhankelijkheid. De film volgt vier vrouwen, Jetty, Sonja, Somai en Sylvie, die zich verzetten tegen miskenning en uitbuiting en de armoede die ze dagelijks ervaren. Door middel van hun persoonlijke verhalen geven zij zicht op de geschiedenis van kolonialisme, neokolonialisme en discriminatie in Suriname en Nederland. De oorzaken van de armoede worden in beeld gebracht aan de hand van citaten uit “Wij slaven van Suriname” van Anton de Kom, het boek dat is opgenomen in de Nederlandse Canon.
Het is een aanklacht tegen de rol van Nederland als kolonisator en tegen de buitenlandse bedrijven die zich verrijken maar het land berooid achterlaten. De film laat een strijdend volk zien in plaats van een lijdend volk. Oema foe Sranan is een politieke film: een resultaat van solidariteit tussen Surinamers en Nederlanders.
De documentaire is geproduceerd door Cineclub Vrijheidsfilms in samenwerking met LOSON (Landelijke Organisatie van Surinamers in Nederland). Eye besloot met het IISG in 2021 tot restauratie.
Tegelijk met de restauratie van Oema foe Sranan werd er een korte documentaire geproduceerd, getiteld Strijd op 16mm, die de verhalen over de toenmalige totstandkoming en vertoning van deze onderbelichte activistische film vastlegt. Deze korte documentaire wordt gebruikt ter introductie van de gerestaureerde film Oema Foe Sranan (1978).